Sarkopenia, czyli utrata masy mięśniowej postępująca wraz z wiekiem
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że uprawianie sportu ma bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie. Prawie na każdym portalu o tematyce sportowej można znaleźć artykuły, które opisują korzyści zdrowotne ćwiczeń fizycznych (lepsza kondycja, dobre samopoczucie, zwiększona odporność organizmu itd.). Jednak pomijana jest jedna bardzo ważna kwestia dlaczego tak naprawdę powinniśmy być aktywni fizycznie praktycznie przez całe nasze życie.

Czy obiło Ci się kiedykolwiek o uszy takie pojęcie jak sarkopenia? W skrócie jest to termin medyczny określający proces starzenia się mięśni w wyniku którego dochodzi do powolnej oraz stopniowej utraty masy mięśniowej, a co za tym idzie spadku siły, wytrzymałości i szybkości. Dotyka ona milionów ludzi w wieku od około 25 lat wzwyż, które nie są aktywnie fizycznie. Brak ruchu i niechęć do treningów nie jest oczywiście jedyną przyczyną sarkopenii, wpływ na nią ma także zły sposób odżywiania, między innymi zbyt mała ilość białka w pokarmie.

Osoby niemające wiele wspólnego ze sportem i które mają na swoim karku ćwierć wieku lub więcej, zaczynają tracić rocznie około 0,5-1% masy mięśniowej. Po pięćdziesiątym roku życia jej spadek następuje w tempie około 2% rocznie i przyspiesza wraz z wiekiem. Do mniej więcej siedemdziesiątego roku życia powierzchnia przekroju mięśni szkieletowych u takich osób maleje o 25-30%. Dlatego właśnie osoby starsze stają się coraz słabsze i wolniejsze.

Jakie natomiast mogą być konsekwencje zmniejszenia masy mięśniowej dla osób w wieku 30-60 lat? Biorąc po uwagę także siedzący tryb życia, który wielu z nas prowadzi, ciągły stres, kaloryczne posiłki, brak ruchu i jakichkolwiek ćwiczeń fizycznych, to poza oczywistym spadkiem siły i sprawności fizycznej, spowalniany jest także metabolizm organizmu. Mając na uwadze te wszystkie czynniki, przeciętna osoba w takim przedziale czasowym może stracić nawet kilkanaście kilogramów masy mięśniowej i zyskać podobną lub nawet większą ilość tłuszczu.

Należy pamiętać, że to właśnie mięśnie są tkanką zużywającą najwięcej energii. Im są one słabsze i mniejsze tym mniej kalorii spalą w danej jednostce czasu, a co za tym idzie pyszne obiadki zaczną odkładać się pod postacią tłuszczu w miejscu, w którym zazwyczaj starasz się dopiąć spodnie.

Silne mięśnie potrzebują więcej ‚paliwa’. Wykorzystaj tą wskazówkę jeśli trenujesz aby stracić nieco na wadze. Wiele osób, które chcą zrzucić trochę kilogramów ogranicza się przykładowo do biegania lub jazdy na rowerze itp.. Natomiast tego typu wysiłek dobrze jest poprzedzić treningami typowo siłowymi a efekty będą widoczne dużo szybciej, jednak o tym napiszę szerzej innym razem…

Na koniec mam dobrą wiadomość. Nie musisz być jedną z milionów osób, które cierpią na sarkopenię. Nawet w wieku 70 lat i więcej można być sprawnym fizycznie, wystarczy tylko… trenować 🙂 .

Źródła:

Porter M.M., Vandervoort A.A., Lexell J.: Aging of human muscle: structure, function and adaptability. Scand. J. Med. Sci. Sports, 1995
von Haehling S, Morley JE, Anker SD. An overwiew of sarcopenia: facts and numbers on prevalence and clinical impact. J Cachexia Sarcopenia Muscle 2010;1:129-33

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here