Witamina D, jest jedną z tych substancji, którą nasz organizm wytwarza samodzielnie, niestety potrzebuje do tego odpowiednich okoliczności. Warunek konieczny to naturalne światło słoneczne, które w Polsce nie występuje tak często, jak byśmy sobie tego życzyli. Z tego powodu warto poznać funkcję i cechy witaminy D, tak by w razie konieczności szybko wyjechać w ciepłe kraje, lub zacząć suplementację tej potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu substancji.

Witamina D

Mikroelement, który nasz organizm jest w stanie wytwarzać, kiedy znajdujemy się na słońcu. Dlatego często nazywamy witaminę D słoneczną i kojarzymym ją z opalaniem się na plaży. Poza sympatycznym sposobem pozyskiwania, jest to bardzo ważny składnik utrzymania organizmu w dobrej kondycji. Jakie są zatem główne funkcję witaminy D? Dbanie o poziom wapnia i fosforu oraz prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz przytarczyc. Witamina jest także niezbędna do szybkiego łagodzenia stanów zapalnych, regulacji ilości wydzielanej insuliny, a także do utrzymania prawidłowej kondycji kości i zębów. Ma też wpływ na szybkość regeneracji mięśni po znacznym wysiłku.

Działanie

Trudno uwierzyć jak wiele chorób i schorzeń, może mieć swoje podłoże w niedoborze danej grupy witamin. Zazwyczaj myślimy o przyjmowaniu witaminy D profilaktycznie, jednak jej za małe stężenie może powodować pojawienie się osteoporozy, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, chorób związanych z układem autoimmunologicznym, a nawet depresji. Witamina D jest także uważana za dobre przeciwdziałanie w powstawaniu komórek nowotworowych, szczególnie w obrębie piersi, prostaty, jajników oraz okrężnicy. Co ciekawe, często wspomina się o pozytywnym wpływie tej witaminy na funkcje poznawcze i kondycję umysłową osób po 80 roku życia.

Dobre źródła witaminy D

Oczywiście najlepszym źródłem witaminy D jest przebywanie na słońcu, wtedy organizm potrafi wytwarzać najwięcej substancji. Nie chodzi tu jednak o wielogodzinne, często bardzo szkodliwe dla zdrowia, leżenie na plaży bez użycia kremów z filtrem. Należy chronić skórę, warto jednak wiedzieć, że do zapoczątkowania procesu wytwarzania witaminy D, nie jest potrzebna wysoka temperatura, ani odsłonięcie całego ciała. Wystarczy zatem koszulka z krótkim rękawkiem, krótkie spodenki i spacer po parku w słoneczny dzień. Sprowadza się to głównie do założenia, że powinniśmy spędzać pogodne dni na dworze, zamiast w domu. Wybierać aktywności, które pozwolą wystawić ciało na działanie słoneczne. Poziom witaminy D można także regulować pożywieniem i suplementacją. Pokarmy, które zawierają jej dużo, to między innymi jajka, podroby wieprzowe i wołowe, tłuste ryby a także masło, czy na przykład pieczarki. Można także stosować preparaty takie jak tran, lub kupować witaminę w tabletkach, która jest dostępna w każdej aptece bez recepty. W ostatnim przypadku należy jednak bardzo skrupulatnie określić dawkę – nadmiar substancji może być bardzo szkodliwy.

Kilka rzeczy, które mogą sugerować niedobór witaminy D

Jeśli zastanawiamy się, czy w naszym organizmie znajduje się odpowiedni poziom słonecznej witaminy, możemy zwrócić uwagę na kilka istotnych symptomów, które mogą sugerować jej niedobór. Wśród nich można wyszczególnić słaby apetyt, problemy z dziąsłami, częste występowanie biegunki, problemy ze snem i wzrokiem, a także bóle w kościach i mięśniach. Czasami zbyt mały poziom witaminy D może objawiać się również pieczeniem gardła i jamy ustnej.

Kiedy możemy podejrzewać, że poziom witaminy D jest za duży

Podobno od przybytku głowa nie boli. To powiedzenie mija się z prawdą, kiedy sprawa zaczyna dotyczyć witaminy D, od której nadmiaru, jak najbardziej, może boleć głowa. Zbyt wysoki poziom tego mikroelementu można także rozpoznać po częstych mdłościach, ogólnym osłabieniu, wymiotach, a także nadmiernym poceniu się czy bólu oczu i skóry.

Jak dobrać odpowiednią ilość przyjmowanej witaminy D

Dawki witaminy D w tabletkach lub w tranie, będą uzależnione od osobistych preferencji i parametrów ciała. Na przykład osoby starsze nie potrzebują tak wiele witaminy D, jak dzieci na etapie wzrostu. Tak samo w przypadku sportowców ekstremalnych, których ciała są narażone na ciągłe kontuzję kości i stawów, a mięśnie wystawiane na kolejne próby treningowe. Będą oni potrzebowali znacznie większej dawki witaminy D, niż ktoś uprawiający sport hobbystycznie, kilka razy w tygodniu. Najważniejszą sprawą jest fakt, że zbyt duża ilość, tak zwanej słonecznej, witaminy, może być równie szkodliwa, co jej niedobór. Dlatego przed ustaleniem odpowiedniej dawki i częstotliwości suplementacji należy dokładnie zbadać swój tryb życia i w razie wątpliwości poradzić się specjalisty dietetyka lub lekarza. Na podstawowe pytania na pewno odpowie także farmaceuta, który doradzi po jaki produkt sięgnąć i w jaki sposób go stosować. Ponieważ jednak najlepsze są naturalne metody, przed decyzją o zakupie suplementacji warto pomyśleć o zwiększeniu ilości czasu, który spędzamy na dworze. W końcu kąpiele słoneczne są najlepszym prowodyrem do utrzymania naturalnego poziomu witaminy D w organizmie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here