Witamina E to jeden z niezbędnych składników do utrzymania pięknego wyglądu, zdrowego ciała oraz prawidłowego działania narządów rozrodczych. Między innymi dlatego jest nazywana również witaminą młodości i płodności. Pomimo tego, że jej niedobory mogą przysporzyć wielu problemów, nie trudno dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość substancji. Bowiem witamina E znajduje się w wielu pokarmach, a także w większości kosmetyków dbających o cerę i zdrowie skóry. Poniżej przedstawiamy kilka cennych informacji i faktów na temat tej ważnej witaminy.

Witamina płodności i nie tylko!

A-tokoferol, czyli inaczej witamina E ma bardzo wiele ważnych zadań. Jednym z nich jest wpływ na gospodarkę cholesterolu, a tym samym zapobieganie miażdżycy. Ponadto ma działania antyoksydacyjne, czyli bierze udział w procesie niszczenia wolnych rodników. Jest używana także jako środek chroniący przed zawałem serca, z uwagi na to, iż zapobiega tworzeniu się skrzepów w naczyniach krwionośnych. Często możemy znaleźć ją w duecie z witaminą A, ponieważ zapobiega jej utlenianiu się. Jednak jako najważniejszą funkcję, należy wymienić bezpośredni wpływ na poprawne działanie męskich narządów rozrodczych, u których odpowiedni poziom a-tokoferolu jest odpowiedzialny za produkcję wysokiej jakości plemników, które nie ulegają zwyrodnieniu. U pań wspomaga etap owulacji. Dlatego o wystarczający poziom witaminy powinni dbać przede wszystkim Panie i Panowie, którzy myślą o założeniu rodziny.

Witamina młodości!

Ten ważny mikroelement, podobnie jak witaminę A, można spotkać właściwie w każdym kosmetyku dbającym o wygląd skóry, a głównie w maściach i kremach do twarzy. Ma ona bardzo silne działanie przeciwutleniające, dlatego pomaga w usuwaniu zmarszczek i niedoskonałości skóry. Działa także nawilżająco oraz natłuszczająco. Regeneruje i odżywia skórę, a także jest pomocna w ochronie przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym. Oprócz działania odmładzającego, witamina E jest również wykorzystywana przy leczeniu trądziku, blizn skóry, łuszczycy i egzemy.

Jak działa witamina E?

Witamina E przede wszystkim pomaga w procesie owulacji u Pań i produkcji plemników u Panów, a także ma pozytywny wpływ na rozwój dziecka w brzuchu matki. Walczy z wolnymi rodnikami i wspiera krzepliwość krwi, dzięki czemu panuje nad gospodarką cholesterolu. Witamina opóźnia także proces starzenia skóry.

Konsekwencje płynące z niedoboru

Tak jak zostało wspomniane we wstępie, nie powinniśmy się zbyt obawiać niedoborów witaminy E, zachodzą one bardzo rzadko, a substancja jest obecna w wielu produktach oraz jest łatwo przyswajalna przez organizm. Jeśli jednak wystąpią ubytki witaminy E, można spodziewać się kilku przykrych konsekwencji. Wśród nich między innymi zmęczenia, anemii, złego stanu skóry, problemów z bólami mięśni, mniejsze odporności na infekcję, złego stanu zębów i kości oraz komplikacji neurologicznych.

Szkodliwości nadmiaru witaminy E

Niestety i w tym przypadku, co za dużo, to nie zdrowo. Nadmiar mikroelementu również może powodować nieprzyjemne dolegliwości. Wśród nich można wymienić problemy z trawieniem, zły stan narządów wzrokowych, ogólne osłabienie oraz bóle głowy. Stan nadmiaru substancji w organizmie jest możliwy jednak tylko wtedy, gdy stosujemy suplementację, ponieważ nadwyżka witaminy E przyjmowanej z pożywienia jest wydalana przez organizm w procesie trawienia.

Gdzie znajdziemy witaminę E

Witamina E występuje najczęściej w produktach roślinnych. Dlatego jej najlepszym źródłem będzie olej słonecznikowy i nasiona słonecznika, pestki dyni, czy kiełki. W warzywach najwięcej a-tokoferolu znajdziemy w natce pietruszki, papryce i szpinaku. Dobry źródłem będą także migdały, orzechy laskowe lub czarne jagody. W razie stwierdzenia niedoborów można także sięgnąć po suplementy diety i tabletki z witaminą E, dostępne bez recepty w aptekach. Oczywiście najlepiej sięgać po źródła naturalne, jak najmniej przetworzone i suplementację traktować jako ostateczność.

Witamina E – dla kogo ma największe znaczenie?

Każdy potrzebuje witamin, ale nie wszyscy w takich samych ilościach. Dawka czy suplementacja będzie zależała w największej mierze od problemów zdrowotnych danej osoby. W artykułach o a-tokoferolu można także przeczytać o profilaktyce antynowotworowej, jest to jednak zaleta, którą substancja dzieli z większością grup witaminowych. Na odpowiedni poziom witaminy E powinny zwrócić uwagę głównie osoby borykające się z wysokim poziomem cholesterolu, a także cukrzycy, u których niedobory mogą mieć wpływ na poziom cukru we krwi, a także osoby, które przebyły choroby serca, mają problemy ze wzrokiem, czy miażdżycą. Jest ona także konieczna dla wszystkich, którzy starają się zatrzymać starzenie skóry, albo borykają się z trądzikiem oraz chorobami takimi jak łuszczyca czy egzema. Odpowiednia suplementacja powinna być jednak zawsze wynikiem indywidualnego zapotrzebowania, które najlepiej określić podczas rozmowy z dietetykiem lub lekarzem. Warto także pamiętać o jakości źródeł, które wybieramy, a także o możliwych skutkach przedawkowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here