Każdy organizm to złożona machina, która do sprawnego działania wymaga ciągłej atencji, dobrego traktowania i użycia odpowiednich elementów serwisowych. Dlatego warto rozszerzać pojęcie na temat zewnętrznych składników, które pomogą zadbać o zdrowie. Wiedza na temat witamin może pomóc utrzymać organizm w świetnej kondycji, a także rozpoznać witaminowe niedobory i zapobiegać ich skutkom. Poniżej przedstawiamy kilka cennych informacji na temat witaminy K, która zajmuje kluczową rolę w prawidłowym działaniu układu trawiennego i krwionośnego. Witaminę możemy uzyskać wybierając odpowiednie pokarmy, ale również przez suplementację farmakologiczną, która czasami jest bardzo potrzebna. Co ciekawe, okazuje się, że formy naturalne są gorzej przyswajane przez organizm, niż naturalne źródła. Co jeszcze warto wiedzieć o K?

Witamina K

Wynaleziona w pierwszej połowie XX wieku, rozpuszczalna w tłuszczach, odporna na działanie wody i podatna na promienie słoneczne, przez które ulega zniszczeniu. Wchłaniamy ją przez jelita, następnie przedostaje się do układu krwionośnego i dalej do narządów. Grupa K składa się z witaminy K1, K2 oraz K3. Pierwsze dwa elementy grupy są naturalne. K1 dostarczamy dzięki jedzeniu produktów pochodzenia roślinnego, natomiast K2 wytwarzają bakterie znajdujące się w jelitach. Witamina K3 jest jest formą syntetyczną i może być częścią suplementacji codziennej diety.

Funkcje witaminy K

Witaminę K, kojarzymy głównie z krzepliwością krwi, ma ona jednak znacznie więcej funkcji. Może wpływać na zahamowanie powstawania komórek nowotworowych, jest potrzebna w pozyskiwaniu wapnia do kości, a także ma działanie antyzapalne i przeciwbólowe. Jej niedobór może skutkować głównie problemami z krzepnięciem krwi, a nadmiar rozpadem czerwonych krwinek. Witamina jest także niezbędna do zdrowego rozwoju tkanki mięśniowej podczas treningów na siłowni, dlatego często można ją znaleźć w suplementach diety, gdzie jest połączona z kompleksem witamin D. Ostatnio mówi się także o tym, że witamina K jest niezbędna do prawidłowego rozwoju noworodków i powinno się ją podawać już od pierwszego dnia życia. Zazwyczaj suplementację u dzieci dopiero narodzonych zaczyna się już w pierwszych 24 godzinach życia, a trwa ona do momentu osiągnięcia wieku 3 miesięcy.

Gdzie możemy znaleźć witaminy K

Witamina K jest nazywana także fitonationem, fitomenadionem oraz filochinonem. Obecnie przyjmuje się, że jej zapotrzebowanie dla osoby dorosłej, wynosi nawet do kilku miligramów na dobę, zatem warto wiedzieć jakie są jej źródła. Zielone warzywa takie jak sałata, brokuły, szpinak, pietruszka, brukselka, zielona papryka czy cukinia to główne źródła tej substancji. Można ją także znaleźć, w mniejszych ilościach, w mięsie – głównie wołowe podroby, nabiale i produktach mlecznych takich jak jogurty i sery, a także w niektórych orzechach.

Źródła witaminy K

  • Sałata
  • Jarmuż
  • Brokuły
  • Szpinak
  • Brukselka
  • Zielona papryka
  • Cukinia
  • Kapusta
  • Nać pietruszki
  • Kalafior
  • Truskawki
  • Jajka
  • Wątróbka wołowa
  • Orzechy
  • Produkty mleczne

Jakie komplikacje może wywołać niedobór witaminy K

Mocny deficyt witaminy K jest bardzo niebezpieczny i w skrajnych przypadkach może prowadzić do chorób jelit i wątroby, a także powodować duże problemy z krzepnięciem krwi i zaburzać gospodarkę przyswajania wapnia do kości. Objawem mogą być także przedłużające się miesiączki i występowanie osteoporozy. Na niedobory tej witaminy powinno się zwracać uwagę wśród osób starszych, które cierpią na choroby serca, są po udarze lub przyjmują leki przeciwzakrzepowe. Deficyt substancji może powodować także problemy z układem krwionośnym u noworodków.

Skutki hiperwitaminozy

Należy dbać o odpowiednią ilość substancji w naszym organizmie, jednak warto wiedzieć, że jak każda, witamina K, może powodować także przykre skutki przedawkowania. Jej zbyt duża ilość może prowadzić do wielu konsekwencji zdrowotnych, a w tym do nadkrwistości, nadmiernej potliwości i uderzających fal gorąca. Nadmiar może prowadzić także do rozpadu czerwonych krwinek, które są niezbędne do utrzymania prawidłowego działania układu limfatycznego. Specjalną kuracją należy również otoczyć niemowlęta, u których nadmiar witaminy K może spowodować uszkodzenia tkanki mózgowej i występowanie żółtaczki.

Witamina niezbędna dla każdego

Odkrywcy witaminy K zostali nagrodzeni za swoją pracę nagrodą Nobla, odkrycie zostało więc uznane za bardzo cenne dla nauk medycznych i dla ludzkiego zdrowia. Jest to substancja potrzebna do prawidłowego funkcjonowania organizmu na każdym etapie życia, a szczególnie u niemowlaków i seniorów. Jej odpowiednią ilość powinna zapewnić zbilansowana dieta, bogata w zielone warzywa, orzechy i nabiał, a także zdrowy układ pokarmowy, w którym witamina jest wytwarzana. Zawsze można sięgnąć także po odpowiednie suplementy, które uzupełnią braki i zadbają o odpowiedni poziom witaminy K w organizmie. Jak większość witamin, jest dostępna bez recepty, we wszystkich aptekach. Najczęściej możemy spotkać ją w towarzystwie innych mikroelementów. Ich obecność nie będzie miała jednak negatywnego wpływu na przyswajanie witaminy K.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here